Het einde van een gave road trip! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Robin Siereveld - WaarBenJij.nu Het einde van een gave road trip! - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Robin Siereveld - WaarBenJij.nu

Het einde van een gave road trip!

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

30 Mei 2008 | Australië, Adelaide

Ik ben de vorige keer geeindigd in Alice Springs, dus daar ga ik weer verder... :)
Ik probeer het wel even wat kort te houden, want ik heb weinig zin om weer een paar uur te zitten tikken.

Dag 15

We moesten in Alice de camper laten nakijken. Het hoge olieverbuik bleek te komen door mensen voor ons, die er erg goedkope olie in hadden gegooid. Nadat de olie ververst was, konden we weer op weg.
We waren ook zo'n beetje door ons eten heen, dus even flink boodschappen gedaan bij de Coles en Woolworths (kaas en ketchup gekocht voor tosti's!!! heel raar hoe blij je kan zijn met een tosti, maar het was echt heerlijk :) ) en weer een bonnetje verdiend voor goedkopere benzine; je krijgt hier een kortingsbonnetje bij elke $30 aan boodschappen.
's Avonds de zonsondergang over Alice Springs bekeken vanaf Anzac Hill, dat scheen namelijk heel erg mooi te zijn. Het was inderdaad wel mooi, maar we waren al behoorlijk verwend met mooie zonsondergangen, dus niet heel erg onder de indruk.
Na het eten zijn we een stukje gaan rijden om een leuke plek om te slapen te zoeken. Optie 1 vonden we niet heel erg fijn, er lagen allemaal oude kleren, dus nog even verder gezocht. Optie 2 was al een stuk beter, dus daar hebben we deel 2 van het eten klaargemaakt. Tijdens het eten kwam er echter een bewakingsauto langsgereden... Of we wel wisten waar we stonden... Niet dus, maar de lichtjes in de verte was de gevangenis van Alice Springs, dus of we toch maar even een andere plek wilden opzoeken...Weer een eind in het donker gereden en zonder een kangoeroe te raken hadden we dan eindelijk een mooi plekje gevonden.

Dag 16
Op weg naar Uluru zijn we langs de Henbury Meteorite Craters gekomen, valt verder niet zoveel over te vertellen. Ook kwamen we langs Jim's Place, een restaurantje langs de snelweg met Dinky the Singing Dingo, een tamme dingo die meejankt met een piano en daarme wereldberoemd is geworden.

Dag 17
Naar King's Canyon gereden en op de camping daar illegaal gebruik gemaakt van de douche. Daar waren we namelijk wel aan toe, want we hadden alweer een paar dagen geen douche gezien.
's Avonds weer een leuk plekje opgezocht om te gaan slapen en een zijweggetje ingereden. Dat weggetje bleek naar Aboriginal gebied te gaan, dus maar omgedraaid om verder te zoeken. Helaas was de grond langs de weg nogal zanderig en jahoor, tijdens het keren kwamen de achterwielen muurvast in het zand te zitten... Nog een 10 minuutjes wat geprobeerd, maar onze pogingen maakten weinig indruk... shit... Daar stonden we dan. Maar terug naar de weg gelopen om hulp te zoeken. De eerste auto die ik probeerde te laten stoppen wilde wel even komen helpen, maar hij moest eerst even een sleepkabel halen op z'n werk 15 mins verderop.
De eerste pogingen met graven en stenen en takken haalden ook weinig uit, het slepen ging wel goed. Maar we zaten meteen weer vast. Uiteindelijk zijn we maar naar de weg toe gesleept en achteruit weer naar de asfaltweg gereden.

Dag 18
De King's Canyon walk van 6 km gelopen. Echt schiterende natuur. Zie de foto's. Op de parkeerplaats liep een dingo rond die eten probeerde los te krijgen, maar je mag ze uiteraard niks geven. Blijft wel altijd leuk om een wild dier zo dichtbij te zien. Voor de avond zijn we verder richting Uluru gereden en overnacht op een gratis camping met heeeele dure benzine...

Dag 19
De Uluru voor het eerst in zicht! Nog niet het park in gegaan, maar overnacht op het verschrikkelijk dure Ayer's Rock Resort. We hadden nog wel zin in een biertje, maar dat was bijzonder snel over toen we de prijs zagen: $5,50! Bij de bottleshop, Voor een blikje! Dat is zowat 3x zo duur als normaal...

Dag 20
De eerste dag in het Uluru - Kata Tjuta National Park. Hier was de hele reis om te doen geweest. De Uluru zelf gaan we morgen pas bekijken en zijn eerst naar Kata Tjuta gereden, zo'n 50 km het park in. Kata Tjuta zijn een aantal bergen bij elkaar (betekent 'veel hoofden') en daar hebben we een wandeltocht in The Valley of the Winds gedaan. Weer een schitterende wandeltocht met mooie uitzichten, tussen een aantal bergen van Kata Tjuta door. Ook de zonsondergang hebben we hier bekeken. De bergen kleurden prachtig rood en oranje en daarna paars en dan weer rood. Echt onbeschrijflijk...

Dag 21
Vandaag was de dag voor de Uluru. We zijn begonnen met de zonsopgang en stonden als eerste voor de ingang van het park! Heel vroeg en heel koud, maar wel mooi als eerste het park in! :) Het was jammer dat er een bus in de weg stond, maar de zonsopgang zelf was echt mooi. De hele berg zag je van kleur veranderen, schitterend! Daarna zijn we er omheen gereden naar de parkeerplaats om om 10 uur een gratis walk met een ranger te doen die het een en ander uitlegde over de Aboriginal verhalen die met Uluru te maken hebben; heel interessant.
Na de noodles zijn we begonnen aan de 10 kilometer lange base walk, om de hele berg heen.
De zonsondergang was zo mogelijk nog mooier dan de zonsopgang. Ik heb geloof ik zo'n 250 foto's gemaakt deze dag, alleen van de Uluru... Nog even gedouched op de camping van Ayer's Rock Resort en naar Curtin Springs gereden om gratis op die camping te kunnen staan. Dit was dus in het donker en eigenlijk wel een beetje gevaarlijk. Heb 2 keer redelijk moeten remmen voor een kangoeroe langs de weg en de laatste 3 kilometer heel langzaam gereden omdat er koeien langs de weg liepen... maar ja, nog een nacht $30 was wat te veel voor ons budget.

Dag 22
De grens met South Australia overgegaan.

Dag 23
Aangekomen in Coober Pedy, een opaal mijnstad. We hebben in een ondergrondse camping in een oude mijn geslapen, erg leuk en heel apart.
Bij de camping zat ook een tour door een mijn.

Dag 24
De laatste loodjes van de outback en voor de laatste keer geslapen in de outback. Dat hebben we gevierd met een mooi kampvuur. :)

dag 25
In Port Augusta aangekomen.

Dag 26
De geheugenkaartjes van onze fototoestellen leeggemaakt en op een DVD gebrand en die naar huis gestuurd. Tegen de avond naar de Flinders Ranges gereden om daar te overnachten.

Dag 27
Naar een uitkijk gereden en nog maar net bovengekomen over de steile weg (met 10 km/h :) ). Wel een mooi uitzicht. Verder gereden naar Port Germein waar de langste pier in Oz ligt; 1,3 km lang de zee in.

Dag 28
Clare Valley ingereden, een wijngebied. De wijn was iets te duur voor ons, maar wel een lekker rood wijntje geproefd van $295 per fles. Omdat je niet veel te zoeken hebt in een wijngebied zonder geld om wijn te drinken zijn we hier snel doorheen gegaan en naar de Barossa Valley gereden.

Dag 29
Zelfde verhaal, wijngebied waar we doorheen zijn gereden (wel prachtige natuur hoor) en naar de Adelaide Hills gereden. Geslapen op een berg met uitzicht over Adelaide. Dat zagen we pas toen het donker was en de lichtjes in Adelaide aangingen...

Dag 30
Kriskros door de Adelaide Hills gereden en uiteindelijk richting het zuiden, naar Hindmarsh Island, daar geslapen. We zijn ook nog even langs een chocoladefabriek gereden en daar 2 kilo snoep ingeslagen. :)

Dag 31
Via Victor Harbour en Granite Island (met pinguins!) in Adelaide aangekomen. In eerste instantie naar een camping gereden, maar $27 voor een nacht vonden we wat overdreven, dus maar weer een mooie parkeerplaats opgezocht.

Dag 32
Begonnen met een baan zoeken.

Dag 33
Baan gevonden! Sinaasappels plukken in Loxton, een plaatsje bij de grens met Victoria.

Dag 34
Na 6840,1 kilometer en 684,42 liter benzine voor $ 1128,76 hebben we Smokey, ons geliefde campertje, ingeleverd... snif...

Voor het eerst in ruim een maand weer in een echt bed slapen en morgen met de bus naar Loxton om weer te gaan werken.

Het was echt een fantastisch avontuur, zo met een camper dwars door Australie te reizen en het is jammer dat het er weer op zit. Gelukkig gaat het avontuur in Oz nog wel door, maar eerst moet er dus weer even gewerkt worden (donaties zijn ook welkom :P ).

• 30 Mei 2008 - 06:11

Annemarie:

Dat zijn weer mooie verhalen voor bij het kampvuur, zingende dingo's en gevangenissen :-)

Winter en 20 graden...my heart bleeds for you....not! Wij hebben regen en onweersbuien!! Ruilen?

Prachtig, die Uluru, dat alleen is al reden genoeg om ook eens die kant op te gaan.
    Naast Dinky the singing Dingo, of course.

groetjes Annemarie

• 30 Mei 2008 - 18:01

Pa En Ma:

Hoi Robin

We bellen wel elke week,maar de foto's zijn prachtig.
    Na een mooie reis nu weer werken.Pluk ze.
    Groetjes.

• 30 Mei 2008 - 20:04

Astrid:

Gave foto's! Jammer van het korte verhaal :-P .

Nee, echt gaaf hoor, het ziet er vreselijk mooi uit. En ik ben stinkend jaloers, want ik heb dus geen pinquins gezien :(

• 31 Mei 2008 - 05:45

Arno & De Rest:

Hoi,

Volgens mij was het echt een supergave tocht, jammer dat het voorbij is.
    Leuk baantje, komt je ruime ervaring als tomatenplukker toch nog van pas.

Groetjes,

Arno, Lindy, Thomas en Mathijs

• 01 Juni 2008 - 11:03

Kili:

beetje werken is ook niet slecht. Overmatig veel relaxen, reizen en plezier hebben is vast ook niet gezond.. eeehm.. ofzo.. ;)
    Nee grapje, maar leuk weer een update van je te lezen. Succes weer even met het werken!

• 01 Juni 2008 - 11:05

Kili:

Oh, en gister ben ik voor het eerst in de VB geweest. Afterparty van Green Vibrations was daar.. Drukte van een jewelste, maar wel gezelig.

Ik dacht, ik meld het even; jij bent (was?) toch van de VB meen ik..?

• 05 Juni 2008 - 14:55

Anita,dick En Rick:

mooie verhalen en foto`s
    leuk baantje succes ermee
    ik hoop dat je er niet oranje komt uit te zien want dan lijk je op de leeuwen bij je ouders op de bank (bij ons begint het EK) groetjes

• 23 Juni 2008 - 18:57

Annemarie:

En, heb je ondertussen alweer een interessante baan gehad???
    Ik ben benieuwd naar wat je nu weer voor spannends hebt moeten doen :-)

• 27 Juni 2008 - 07:53

Robin:

Zo, eindelijk weer eens internet...
    Ben op het moment nog sinaasappels en mandarijntjes aan het plukken in de buurt van Renmark, SA. Heb daar geen telefoonbereik en voor het eerst in anderhalve week (of misschien wel 2) weer eens internet voor een uurtje. Veel te regelen en op te zoeken, dus een update komt wel vanuit Melbourne denk ik over 3-4 weken...

Groetjes

• 30 Juni 2008 - 08:02

Kili:

Oeh, Melbourne is leuk (: Internet is gratis in de bieb daar..!
    Heb je m'n bericht nog ontvangen met het telefoonnummer??

• 01 Juli 2008 - 20:07

Pa En Ma:

Hoi,
    Gefeliciteerd, gisteren werd je voor de derde keer oom.Om 6.00 uur is Lucas geboren. Je bent buiten bereik.Dus laten we het op deze manier even weten. Groetjes en tot horens

• 25 Juli 2008 - 15:16

Tante Ina Oom Horst:

Hallo,ik heb je nu gezien in Australie.Ik vind het leuk om te zien.
    Ik zie je kaart tegemoet.
    Groetjes uit Laumersheim.