De Joe Es of Ee - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Robin Siereveld - WaarBenJij.nu De Joe Es of Ee - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Robin Siereveld - WaarBenJij.nu

De Joe Es of Ee

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

02 September 2008 | Verenigde Staten, Los Angeles

Zo, ik zit alweer anderhalve dag in het hostel waar ik hier in de US begonnen ben, in Inglewood. Thijs is gisterenmiddag terug naar Nederland gevlogen en ik was nog een dagje in LA voor mijn vlucht naar Oz gaat. We hebben behoorlijk wat gezien de afgelopen 2 weken; 2600 mijl gereden in 4 staten met onze huurauto.

Het begon dus allemaal in LA, waar ik 1 dag eerder was dan Thijs. LA is echt grooooot, veel te groot om een beetje normaal te kunnen bekijken; als je ergens naartoe wilt, zit je al snel een half uur op de snelweg (ja, binnen de stad). Wel redelijk wat van de stad gezien denk ik; Venice Beach, Santa Monica, Hollywood, Downtown, etc. Daarnaast was het ook nog al een cultuurschok voor mij. Australiers zijn namelijk hele aardige mensen, Amerikanen (in LA dan) niet echt. Iedereen is veel meer met zichzelf bezig, ook in de winkels en vooral de bus.

Naja, goed, Amerika is ook wel leuk geweest hoor. De eerste dag zijn we naar Venice Beach geweest. Mooi weer, mooi strand, mooie golven, prima dus. 's Avonds zijn we naar een wedstrijd van de LA Dodgers geweest. Hele ervaring om eens een echt Amerikaanse sport mee te maken. Ze maken er hier echt een spektakel van. Het is alleen wel raar om een sportwedstrijd te bekijken met alleen publiek van de thuispartij. Bv een home-run van Rockies werd niet eens omgeroepen of wat dan ook, alleen dingen die de Dodgers deden kwamen in beeld; heel eenzijdig. Helaas verloren de Dodgers dan ook nog eens met 8-3.

De dag erna zijn we naar Vegas gereden. Wat een bizarre stad is dat zeg! Ik heb er gewoon nog steeds geen woorden voor. Overal casino's, lichtjes, rare gebouwen (het vrijheidsbeeld, de Eiffeltoren, een levensgrote piramide en nog veel meer in 1 straat!) en warm, heel erg warm. Overdag kon je gewoon niet over straat lopen, 's avonds was het nog steeds rond de 30 graden. Wat wel heel erg tof is aan Vegas is dat we in een hotel sliepen op een kamer met 2 tweepersoonsbedden, een eigen douche en wc voor $35 per nacht!!! Heerlijk! We sliepen trouwens in het Circus Circus casino, wat als 'lokkertjes' een circustent en een indoor pretpark had. De 2e dag in Vegas zijn we heen en weer naar de Hoover dam geweest en daar een tourtje gedaan. Op de terugweg nog even een prima steak voor $8 gegeten bij een van de vele casino's.

Na Vegas zijn we op weg naar de Grand Canyon gegaan. Na alle glamour van Vegas is het dus tijd voor de natuur om me zowat zonder woorden te laten, een adembenemend uitzicht! Schitterend gewoon. Groot, vooral heel groot.

Na de Grand Canyon zijn we doorgereden naar een van de warmste en droogste gebieden op aarde: Death Valley. En warm was het: 52 (jup tweeenvijftig!!!) graden! Met de warme wind erbij was het net groot broodrooster... Langs de wegen stonden dan ook borden dat je je airco uit moest zetten om oververhitting van de moter te voorkomen en stonden er om de zoveel kilometer tanks met radiatorwater als het dan toch mis ging... We hadden niet echt veel behoefte om hier te overnachten, dus we zijn dezelfde dag nog doorgereden naar het Yosemite park.

Ook Yosemite was weer een schitterend stukje natuur; bossen, bergen en beren. Die beren hebben we overigens niet gezien helaas, maar we moesten wel al ons eten en andere spullen waar een geur vanaf komt in een bearproof locker stoppen. Ook niet in de auto laten liggen, want er hingen wat mooie foto's van beren die een auto meer als een blikje Smac zagen en ze ook net zo makkelijk openmaakten om bij het eten te komen.

Na Yosemite zijn we ook nog 'even' naar het Sequoia park gereden waar de grootste boom ter wereld staat. Ondanks dat het niet was wat we ons ervan voorstelden (niet een groot bos met enorme bomen, maar een bos met vooral gewoon grote en een paar enorme bomen) was het toch weer indrukwekkend. General Sherman (want zo heet de grootste boom ter wereld) was inderdaad een beste partij hout: 1487 kubieke meter inhoud en 85 meter hoog. Weer een leuk kodakmomentje dus. In Sequoia hebben we ook nog een beer gezien, een echte! Hij zat langs de kant van de weg een beetje in de struiken te rommelen. De foto's die ik ervan heb zijn niet echt duidelijk, maar je kunt er wel een oor op herkennen.

Na Sequoia wilden we een hostel in de buurt zoeken en de dag erna via de kust naar San Francisco rijden. Dat plan ging al vrij snel mis, want we konden nergens een hostel vinden. Toen we uiteindelijk na kilometers verder rijden wel een camping vonden is het nog verder misgegaan, want we hebben tot het licht werd ons kratje bier opgedronken... Na 26 bier met z'n tweeen (toch een hele prestatie vonden we later :) ) waren we dus niet meer echt in staat om verder te rijden, dus na het bijboeken van een extra nacht hebben we hele dag op het gras liggen slapen.

Uitgeslapen gingen we dan uiteindelijk toch nog op weg naar San Francisco. Ongetwijfeld was het een prachtige route zo langs de kust, maar het was een klein beetje mistig, zeg maar zo erg dat je meestal de zee niet eens kon zien vanaf de weg. Erg jammer, maar toch had het ook wel weer iets.

In San Francisco bleven we de eerste nacht slapen bij een oud-flatgenoot van Thijs en zijn vrouw en dochtertje. Erg gezellig gebarbecued en de volgende dag zijn we verder naar het centrum gereden. San Francisco is echt veel malen leuker dan LA. Veel kleiner en daardoor kun je het meeste gewoon lopend doen. Helaas was het een lang weekend vanwege Labor Day afgelopen maandag en waren er geen kaartjes meer beschikbaar voor een tour naar Alcatraz. De laatste dag in SF hadden we zowaar geluk, want het was niet meer mistig langs de kust, we hadden dus een prima uitzicht op de Golden Gate Bridge na wat rondrijden.

Dat was dan dus het USA avontuur. Het was erg leuk, erg mooi, maar ik ben stiekem toch wel erg blij dat ik weer lekker terug naar huis kan, Australie dus! :D 3 september om 13:10 vlieg ik dan om op 5 september om 18:15 (wel allebei de lokale tijden hoor) aan te komen in Cairns na tussenstops in Hong Kong en Sydney.

Foto's heb ik nog even niet, die kan ik hier niet uploaden.

• 03 September 2008 - 04:52

Kili_kat:

Oh wauw kerel! En dan ga je ook nog via Hong Kong straks!

Het is dat je al in Osaka geweest bent, maar qua verschillende omgevingen scoor je op deze wereldtrip erg hoog lijkt me!

Wat heb je ontzettend veel gezien van de States in twee weken, echt ongelofelijk..!

En wanneer is het nu tijd voor Nieuw Zeeland?

• 03 September 2008 - 06:21

Annemarie:

Haha, "naar huis" is Australie geworden :-)

• 03 September 2008 - 07:01

Guus:

Hey Robin,

Mooi om te lezen dat je je nog steeds goed vermaakt! Alleen heb ik niet helemaal meegekregen wat nou precies de reden was om naar de USA te gaan.

Op dit moment zat ik me ook even af te vragen hoe lang je alweer op pad bent...enne kom je nog eens terug? :P

Hier gaat alles z'n gangetje hoor..geen nieuws (nou ja...Stefanie & ik verwachten opnieuw een zoon/ dochter :D), is goed nieuws zullen we maar zeggen...

Veel plezier met alles wat je doet en blijf gezond!

Groet'n van Guus

• 03 September 2008 - 18:10

Arno & De Rest:

Hey broertje, weer een leuk verhaal en weer een hele hoop gezien. Zou leuk zijn als je zometeen in HK wat tijd hebt, is een erg leuke stad.
    Hier gaat alles zijn gangetje, Thomas is druk bezig zijn vierde tand eruit te wrikken, Mathijs vindt het vooral vervelend dat hij nog niet naar school mag en Lucas, nou ja, die ligt een beetje en hoor je niet.

Goede vlucht en veel plezier straks weer thuis, in Australië (zal ik je post doorsturen, of kom je nog eens naar NL).

Arno, Lindy, Thomas, Mathijs en Lucas

• 05 September 2008 - 09:18

Miriam:

Hey!
    leuk om weer te lezen over je belevenissen! Wat een ontsettend gave reis! Heel veel plezier weer down under en nog bedankt voor je berichtje;)!

Groetjes Miriam

• 05 September 2008 - 10:58

Robin:

Wow, leuk, wat een berichtjes! :)

Ik ben inmiddels veilig en wel in Cairns aangekomen.
    Helaas niet Hong Kong in kunnen gaan, daar had ik te weinig tijd voor...

New Zealand ben ik van 15 november t/m 15 januari, daarna ga ik weer terug naar Nederland (dus Arno, m'n post mag je nog wel even bewaren :P ).

US er tussendoor kwam omdat ik eerst maar tot september weg zou blijven en het deel van mijn around-the-world-ticket is. Thijs had inmiddels wel al een retourtje gekocht, dus dat zou erg lullig zijn om hem daar dan te laten zitten, vandaar... :)

• 13 September 2008 - 13:07

Kili_kat:

"Thijs had inmiddels wel al een retourtje gekocht, dus dat zou erg lullig zijn om hem daar dan te laten zitten, vandaar..."

Held.. Stel je voor.. had je bijna minder van de wereld gezien ;)

In de USA zitten is een leuke bijwerking van het sociaal zijn merk ik ;)

Vind wel dat het tijd is voor weer een nieuwe update Robin! :)

• 17 September 2008 - 13:18

Anita Dick En Rick:

aller eerst gefeliciteerd met je moeder. Het is onzettend leuk om te lezen wat je allemaal ziet en doet.Een zondag heb ik je aller kleinste neefje gezien (echt een schatje) Nog veel plezier groetjes uit Brielle

• 18 September 2008 - 06:08

update, update, update..

• 21 September 2008 - 19:44

Karin & Ruud :

Ha die Robin,
    Van harte gefeliciteerd met je 30e (dacht ik !) verjaardag !! In Nederland ben je nog niet jarig maar in Australië natuurlijk wel. Maak er een mooie dag van en geniet er de komende maanden van !
    Groetjes en tot ziens,
    Karin en Ruud

• 21 September 2008 - 22:03

Oma Siereveld:

Hallo Robin,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een gezellige dag gewenst. Ik hoorde dat je de hele dag vruchten aan het plukken bent - dat is wel gezond voor je ! Wanneer kom je nu weer naar huis ? Je bent al zo lang weg !
    Groeten van Oma

• 22 September 2008 - 08:40

Pa En Ma:

Hoi Robin van harte gefeliciteerd met je 30e verjaardag.
    Jammer dat je niet thuis bent.
    Groetjes.

• 22 September 2008 - 12:24

Karin:

Hey! gefeliciteerd met je verjaardag!! Je reis ziet er nog steeds erg leuk uit, foto's & verhaal Tassie brings back some great memories :D
    Hier alles ok, ben weer helemaal gesetteld in NL en ga zelfs weer naar Enschede verhuizen.
    Ciao!

• 22 September 2008 - 18:42

Marieke En Elly:

Hoi Robin, wat leuk om al je verhalen weer te lezen! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren!
    Groetjes Elly en Marieke

p.s Over 15 dagen zit ik voor de 2e keer in Egypte (je nichtje Marieke ;) ) Zal dan nog wel eens een berichtje plaatsen!

• 23 September 2008 - 18:22

Annemarie:

Gefeliciteerd!!! :D Ergens op de wereld ben je eergisteren, gisteren, vandaag of volgend jaar jarig :-D

• 24 September 2008 - 17:34

Mark En Rona:

Ha Robin,

Tijd terug dat we je site hebben bekeken. Al behoorlijk wat meegemaakt zo te zien. Mooi foto's allemaal.

Bij de post gaat het nog steeds z'n gangetje. Autoroute is ook nog steeds erg leuk.

Spreek je wel weer een keertje als je terug bent.

Grtz,
    Mark

• 09 Oktober 2008 - 20:29

Marieke:

Hoi Robin hier een berichtje vanuit het warme Egypte, lekker 35 graden! Zit nu in Sharm el Sheikh, maandag ga ik Ca"iro bezoeken!
    Veel plezier verder!
    Groetjes je nichtje Marieke

• 13 Oktober 2008 - 21:36

Marco:

Gieb updates!

• 19 Oktober 2008 - 18:27

Kili_kat:

hop hop..mehr Information bitte..