Op naar de Outback! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Robin Siereveld - WaarBenJij.nu Op naar de Outback! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Robin Siereveld - WaarBenJij.nu

Op naar de Outback!

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

25 April 2008 | Australië, Darwin

Zoo, weer een berichtje van de andere kant van de aarde!

Laat ik met wat nieuwtjes beginnen: De afgelopen weken heb ik zo'n beetje besloten om mijn tripje in Oz wat te verlengen en niet in september al terug naar Nederland te komen, maar pas in januari. Eigenlijk vond ik het vanaf het begin al zonde dat ik 'maar' tot september ga en het lijkt me erg leuk om eens m'n verjaardag, kerstmis, oud& nieuw enzo totaal ergens anders te vieren. Daarom ga ik in augustus even op en neer naar de USA om met Thijs 2 weken vakantie te vieren en dan weer terug naar Oz om verder rond te reizen en te werken. Zo kom ik ook lekker in de zomer in New-Zealand in plaats van in de winter.
Ik heb 2 weken terug een didgeridoo gekocht. Inmiddels kan ik er zelfs al een beetje op spelen; in het begin lukte het echt totaal niet, tot ik het na een dag of drie ineens doorhad. Nu nog oefenen op circular breathing; dat je kunt inademen door je neus terwijl je nog uitblaast door je mond. Zo kun je continu blijven spelen. Nance heeft ook een didg gekocht, dus we kunnen in de outback mooi gaan oefenen.
Vorige week heb ik een tattoo laten zetten! Ik wilde er eigenlijk al heeeel lang eentje, maar heb het nooit aangedurfd. Hier toch maar weer eens gaan kijken en 2 weken terug een hele toffe gezien. Nog even een uurtje over nagedacht en teruggegaan om een afspraak te maken. Vorige week donderdag is 'ie gezet en ik ben er echt heel blij mee. Naja, kijk de foto's maar and see for yourself! Het deed helemaal geen pijn eigenlijk, alleen een beetje een vervelend gevoel, vooral tijdens het zetten van de lijntjes. Het inkleuren voelde ik nog minder van.

In Darwin kennen ze maar 2 seizoenen, het droge en het natte seizoen. Het droge seizoen is inmiddels begonnen, dat houdt min of meer in dat het wat kouder (32 graden ipv 35+) en minder vochtig wordt en het niet meer 1 keer per dag kort regent. Om dat te vieren vond men het in het hostel nodig om de prijzen eens even flink op te schroeven van $115 per week naar $25 per dag; stelletje afzetters!!! Het hostel zat helemaal vol, maar is nu bijna leeg, aangezien er nog geen 100 meter verderop 2 hostels zitten die wel normale prijzen vragen. Nou hadden wij een paar weken geleden al van iemand gehoord dat ze dat elk jaar doen, dus wij dachten slim te zijn en hebben 3 weken geleden, toen de prijs nog laag was, alvast betaald tot en met vandaag. Helaas hing er eergisteren een briefje op onze kamerdeur of Robin en Nance zich even bij de receptie wilden wilden melden; er bleek iets niet te kloppen met onze betalingen. Het bleek dat we volgens het systeem nog $96 moesten bijbetalen en we wilden nog een nachtje blijven, wat ook nog eens $24 extra was, al met al weer een flinke hap uit ons outback-budget. Nou klopte er nog veel meer niet en we moesten de volgende dag even terugkomen, nadat de ochtendmensen hun fouten hadden gecorrigeerd...

Gisteren was ook de laatste werkdag en na een maandje boten wassen gaat het reizen eindelijk weer beginnen. Morgen kunnen we om 10 uur onze Wicked camper op gaan halen. Ik heb trouwens begrepen dat er nogal wat mensen denken dat het een enorme camper is ofzo, dat is het dus niet... het is gewoon een busje met een bed achterin. :) Wicked Campers zien er wel erg tof uit; ze zijn allemaal anders beschilderd met leuke plaatjes. Ik weet nog niet hoe de onze eruit komt te zien, maar daar komen de volgende keer ongetwijfeld veel foto's van. Ondanks dat het een leuk en makkelijk baantje was, was ik ook erg blij dat het werken er weer op zat. Het was geen zwaar werk (om even een voorbeeldje te geven: op een gegeven moment was het toch wel heel erg warm buiten en mochten we, als we wilden, binnen verder werken. Ik vroeg dus even wat we daar moesten doen en kreeg als antwoord dat het niet veel uitmaakte, als het er maar uitzag alsof we druk bezig waren....), maar na een paar weken steeds maar weer dezelfde boten wassen begon het wel een beetje saai te worden. Om te vieren dat we klaar waren hadden we even een flesje goedkope plopwijn meegenomen om tijdens het lopen naar de bushalte wat te drinken te hebben. Ik sta zelf niet veel op het filmpje ervan, maar vond 'm eigenlijk toch wel leuk om even te laten zien. :)

Op het werk hebben we een Australische vrouw (Colleen, maar wij noemden haar Truus omdat we haar naam niet hadden onthouden... :)) leren kennen die in de jaren 70 al backpackend de hele wereld over heeft gereisd. In die tijd hebben heel veel mensen haar geholpen tijdens haar reis en omdat ze voor die mensen niks terug kon doen, helpt ze hier backpackers een beetje. Omdat ze ons wel mocht, en wij haar ook uiteraard, had ze ons uitgenodigd om vorig weekend langs te komen. Ze haalde ons zaterdagochtend op in haar Ute, zo'n auto met laadbak. Omdat er voorin maar 1 plek was naast de bestuurder moesten we een beetje improviseren en 1 van ons moest voor de passagierstoel zitten. :) Als eerste zijn we naar Howard's Springs geweest, een leuk natuurgebied met een meertje en vissen hier vlakbij. Daarna wilden we nog naar een orchideeentuin, maar omdat we alledrie vonden dat $7,50 nogal overdreven was om te moeten betalen om wat bloemen te bekijken zijn we maar naar het huis gegaan waar ze woont. Ze woont bij Kathy, Peter en William, een Australisch gezinnetje. Ook dat waren hele aardige mensen en ze woonden echt in een prachtig huis; met een pool uiteraard. Het was een hele gezellige avond met veel (we kregen de volgende dag nog het compliment dat we zo goed konden drinken...) bier en lekker eten wat Colleen speciaal voor ons had gekookt, roast beef met groenten en aardappels met een roomsausje, heerlijk. We bleven daar ook slapen en we mochten kiezen of we in huis wilden slapen of onder de sterren in een tentje van gaas. Nou, dat was natuurlijk niet zo'n moeilijke keuze... Terwijl Peter de buren die toch al gauw een paar kilometer verderop wonen nog even trakteerde op een live-cd van AC/DC zijn we toch maar ons bed op gaan zoeken en na een korte nacht en koffie 's ochtends heeft Colleen ons weer afgezet bij het hostel. Over 3 jaar, als ze 60 is, gaat ze al haar spullen verkopen en weer reizen, deze keer komt ze ook naar Nederland en natuurlijk gaan wij haar dan van alles laten zien.

Aan het eind van de middag gisteren was de Mindill Beach Sunset Market; een braderie-achtig iets bij een strandje in Darwin met eten uit alle delen van de wereld en leuke kraampjes met vage spullen. Hier heb ik een hoed van road train canvas gekocht. Ik heb nog geen idee wat dat road train canvas precies is, het heeft in ieder geval iets te maken met de grote vrachtwagens met 3 aanhangers hier, Road Trains dus, maar hij ziet er wel heel erg gaaf uit! Verder lekkere hapjes gegeten (zelfs mini Dutch pancakes, poffertjes dus!) en een beetje op het strand rondgehangen om van de mooie zonsondergang te genieten. Als afsluiter was er 's avonds nog vuurwerk ook.

Om nog even terug te komen op het hostel... Toen we de volgende dag terugkwamen van het werk gingen we dus flink balend even vragen hoeveel we moesten bijbetalen als we tot en met zaterdag wilden blijven. De ochtendmensen hadden hun foute invoeren rechtgezet en wat bleek: we hoefden niets bij te betalen en er stond zelfs dat we al betaald hadden tot morgen! Ze hadden dus nog meer fouten gemaakt, maar nu in ons voordeel, we hebben dus 2 weken voor de oude goedkope prijs gekregen en zelfs een gratis nacht! Daar hebben we dus mooi onze mond over gehouden. :)

Nou, vanaf morgen staat ons dus een groot avontuur te wachten. Om 10 uur kunnen we ons eigen campertje ophalen en begint de grote tocht van Darwin naar Adelaide; met alle uitstapjes naar parken en stadjes die we willen maken een reis van zo'n 4000 kilometer. Morgen moeten er dus flink wat boodschappen gedaan worden; water, benzine, wijn, noodles, etc. In die tijd zal ik weinig kunnen internetten en mobiel bereikbaar zijn denk ik, dus tot over een paar weken!

  • 25 April 2008 - 06:25

    Pa Ma:

    Hoi Robin,

    Leuke foto's en video. Nu heerlijk genieten met jullie CAMPER.
    Groetjes.

  • 25 April 2008 - 06:42

    Pa Ma:

    Nog even.Dit was ik vergeten.
    Je tattoo ziet er mooi uit.
    Beter dan op de email.
    Groetjes.

  • 25 April 2008 - 08:33

    Miriam:

    Hey!
    gaaf zo'n grote fluit;) Lijkt me erg moeilijk! Veel plezier in the outback!
    Groetjes Miriam

  • 25 April 2008 - 20:43

    Astrid:

    Wow! Het blijft interessant daar down under.
    Leuk ook om alles te zien met de locals ;) Dan zie je toch meer dan gewoon als backpacker.

    Gave tattoo, maar dat had ik al gezegd.
    Ik krijg ook ongelofelijk zin in Roast Beef. Lekker... vers van de koe in de outback. Hmm!

    Veel plezier in ieder geval in je Wicked Camper (ik hoop voor je dat je er geen krijgt met 'big boobies inside' of 'honk if you like me' op de achterkant B-) )
    En geniet van de Outback he!

  • 04 Mei 2008 - 10:42

    Annemarie:

    Poffertjes, wat bijzonder :-)
    Over de AC/DC actie zegt Ruud "Rock on". Die ziet dat wel voor zich geloof ik.

    Toffe tattoo, leuk souvenir ;-) Die didg ook trouwens, maar dat lijkt me nogal een klus om dat ademhalen en uitblazen tegelijk onder de knie te krijgen.

    Groot gelijk dat je je verblijf nog wat verlengt, je zult niet snel nog zo'n soort trip maken tenslotte!

    groetjes Annemarie
    (en Ruud)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Robin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 67794

Voorgaande reizen:

05 September 2016 - 07 Oktober 2016

Oostkust

16 Januari 2008 - 09 December 2008

Australië

Landen bezocht: